-
Het beleid is gericht op cross-sectorale samenwerkingen tussen wetenschap, toegepast onderzoek, bedrijven en maatschappelijke organisaties, op vier maatschappelijke thema's:
- Energietransitie en duurzaamheid
- Landbouw, water en voedsel
- Gezondheid en zorg
- Veiligheid
Deze thema's zijn leidend voor beleid, programmering en financiering.
-
Case: Pauline van Dongen
-
Case: Adjan Kodde van Mirabeau
-
Creatieve Industrie X de missies
In de aanpak en gesprekken rondom de missies wordt breed erkend dat een multidisciplinaire aanpak nodig is. Er moet niet alleen worden geïnvesteerd in nieuwe technologie, maar ook in sociale en culturele aspecten.
De aanpak van deze complexe problematiek, het multidisciplinair werken en de thema’s van de missies passen de creatieve industrie goed. De creatieve industrie speelt dan ook een rol in alle vier de thema’s.
-
1. Energietransitie & duurzaamheid
Om de aarde leefbaar te houden en klimaatverandering een halt toe te roepen, zijn drastische systemische veranderingen nodig in de manier waarop mensen omgaan met de aarde en de grondstoffen die zij levert.
Wat zijn de belangen en waarden van gebruikers en eigenaren? Door deze in kaart te brengen, kan de creatieve industrie de blauwdruk van het nieuwe systeem vertalen naar interventies.
Lees meer >
-
Case: Smart Energy Cities
-
Case: de vegetarische slager
-
2. Landbouw, water & voedsel
Hoe zorg je dat de waardering voor voedsel toeneemt, mensen gezonder consumeren, er minder broeikasgassen worden uitgestoten en kringlopen worden gesloten? En hoe richt je Nederland klimaatbestendig in?
De creatieve industrie geeft vorm aan verandering door het gedrag van de burger centraal te stellen, haar te verleiden tot gezonde en duurzame keuzes en nieuwe verdienmodellen te ontwerpen.
Lees meer >
-
3. Gezondheid & Zorg
De missies binnen dit thema richten zich op het bevorderen van de gezondheid van iedereen, het vergroten van de kwaliteit van leven van mensen met een chronische ziekte of levenslange beperking en het verbeteren van de betaalbaarheid, toegankelijkheid en kwaliteit van zorg.
De creatieve industrie kan een belangrijke rol spelen in de verandering naar een systeem dat vitaliteit en de vermogens van mensen als uitgangspunt neemt in plaats van hun beperkingen.
Lees meer >
-
Case: Reframing Youth Care
-
Een voorbeeld van hoe een campagne kan leiden tot impact
Case: Sweetie
-
4. Veiligheid
“Always ahead of the threat": Nederland wil een veilig land zijn om in te wonen, te werken en te leven. En geregistreerde traditionele criminaliteit daalt, maar tegelijkertijd is een sterke verschuiving zichtbaar naar de digitale wereld, waar boven- en onderwereld steeds meer in elkaar overgaan.
Binnen dit thema is de mensgerichte aanpak van de creatieve industrie essentieel.
Lees meer >